Aan de DWDD-tafel zitten Ruud van Nistelrooij en Foppe de Haan.
De Haan was Van Nistelrooij’s belangrijkste coach. Omdat hij vroeg: Wat is jouw doel van Nistelrode? En hoe ga je zorgen dat je morgen beter bent dan vandaag?
Van schoolpleinvoetballer wordt Van Nistelrooij wereldspits. Andere talentvolle voetballers willen dit óók en kiezen óók voor De Haan.
Als je mensen beter maakt krijg je een steeds beter team.
SC Heerenveen als magneet voor Scandinavisch voetbaltalent
Bij voetbalclub SC Heerenveen spelen veel Scandinaviërs. Het succesverhaal van de Deen John Dahl Tomasson spreekt hen aan.
In 1994 kiest de dan zeventienjarige Tomasson voor Heerenveen. Belangrijke reden voor zijn keus is dat trainer De Haan spelers beter maakt (1).
De Amerikaanse consultants Liz Wiseman & Greg McKeown noemen dit de cyclus van aantrekkingskracht (2). Sommige leiders hebben aandacht voor je. Ze zien je talenten en geven je kansen waardoor je kunt groeien. Doordat deze leiders mensen beter maken, willen anderen ook voor hen werken. Ze worden een talentmagneet.
Hoe maak je mensen beter als je geen voetbalcoach bent, maar bijvoorbeeld hoogleraar?
Dat een voetbaltrainer er alles aan doet om zijn spelers beter te maken is lógisch. Zijn elftal zorgt voor resultaat en voor spannend spel.
Maar hoe is dit voor andere beroepen? Heeft een hoogleraar bijvoorbeeld iets aan de cirkel van aantrekkingskracht?
Die cirkel is relevant voor élk team waarin talent belangrijk is. Dus ook in teams van wetenschappers. Onderzoekers hebben unieke kwaliteiten en hun werk kan veel impact hebben. Denk maar aan de teams die werken aan een coronavaccin. Talent maakt verschil in de wetenschap.
Maar wat heb je in de kantoortuin, of in het lab, aan de lessen van Foppe de Haan? Hoe maak je je team dáár beter en word je en passant een talentmagneet?
Net als in het voetbal zijn er drie manieren om dit te doen.
1. Bouw een steengoede reputatie op
De eerste manier lijkt het eenvoudigst: Als je een goede reputatie hebt komt talent vanzelf naar je toe. Een voetballer die naar Real Madrid gaat stijgt alleen door die selectie al in waarde.
Ook in de wetenschap komt talent op een goede reputatie af. Zo ontvangt Hans Clevers tien tot twintig sollicitaties per dag, van over de hele wereld (3).
Punt is natuurlijk dat je niet van de ene op de andere dag Real Madrid bent. Of Hans Clevers.
Op de volgende twee manieren word je sneller een aantrekkelijke leider voor talent.
2. Maak je hele team beter
Zorg er voor dat je teamleden elkaar versterken. De Haan zette de steengoede voorstopper, Tieme Klompe, tegenover Van Nistelrooij in 4 tegen 4 partijtjes. Zo werden spits én verdediger beter.
Ook in de wetenschap kun je in teamverband beter worden. Bijvoorbeeld door presentaties voor elkaar te oefenen, samen te denken over onderzoeksvragen of als groep datasets op te bouwen. Probeer, net als De Haan, of je de training voor belangrijke momenten – zoals grant interviews – moeilijker kunt maken dan het moment suprême.
Soms kunnen je teamleden elkaar niet beter maken, maar is er expertise nodig van jou of van iemand van buiten. Denk na waar je team beter in moet worden en maak een plan om deze kennis over te dragen.
3. Geef aandacht en zorg dat de mensen in je team op hun best zijn
De laatste manier om mensen beter te maken is door persoonlijke aandacht te geven.
Met aandacht help je je teamleden om op hun best te zijn. Zodat ze zich goed voelen en het team hun allerbeste denken geven.
Dat klinkt simpel, maar het gaat verder dan een verjaardagskaart sturen, of vragen hoe het weekend was. Het gaat om aandacht voor wie iemand is, voor wat iemand wil en voor de talenten die jij bij hem ziet. Het gaat ook om het goede gesprek daarover.
Waar kun je morgen mee beginnen als je aantrekkelijk wilt zijn voor talent?
Om een talentmagneet te worden is je mindset van belang. Bedenk steeds hoe jij mensen kan helpen om beter te worden.
Start er mee om écht naar je mensen te kijken de komende week. Zie je iemand enthousiast worden en zie je haar op een vanzelfsprekende manier iets knaps doen? Vraag je dan af welk talent je in actie ziet. En denk door: Welk talent zie je precies? Dus niet: Ze kan goed presenteren. Maar: Ze maakt totaal ontspannen contact met de mensen in de zaal waardoor die blijven reageren en haar verhaal tot het eind levendig is. Schrijf op hoe je haar dat precies ziet doen.
De volgende keer dat je je collega ziet vertel je wat je zag. Door het talent te labelen, kan ze het vaker inzetten en er steeds beter in worden.
(1) Menno Haanstra, Foppe de Haan – Een leven lang voetbaltrainer, Inside, 2019
(2) Liz Wiseman & Greg McKeown, Multipliers: Voor managers die 2x meer uit hun team willen halen, Boom uitgevers, 2015
(3) Redactie Scienceguide, Zolang uitgevers wetenschappers tegen elkaar uit kunnen spelen, blijven ze aan publiceren verdienen, scienceguide.nl, 8 februari 2019.